Ravello-traveture

Ravello - traveture i byens omegn

Området giver mange muligheder for vidunderlige vandreture ad smukke smalle stier, der snor sig mellem huse og marker fra landsby til landsby.  Stierne fra Ravello til kystbyerne er meget velanlagte med fine, brede men lidt høje trin. Og der er mange af dem, så det mærkes tydeligt næste dag i lægmusklerne. På stierne fra Ravello til Minori eller til Amalfi er der ca. 1.000 trin.

På vej op ad de mange trin.                          På rute 8 et niveau over Scala.

Der findes små, udmærkede kort over Ravello, Amalfi og Positano med sti angivelser m.m.. men hvis du virkelig vil udforske området, så skal du købe følgende guidebog: Sorrento and the Amalfi Coast fra serien Sunflower Landscapes (ISBN-nr. 1-85691-067-9), som kan købes i Nordisk Kort Boghandel, Skindergade København, eller i en af butikkerne på Piazza Duomo i Ravello. Den indeholder detaillerede beskrivelser af 73 vandreture på Sorrento halvøen og på Capri, heraf ligger de 17 i området omkring Amalfi og Ravello.

Vi gik rute nr. 8 fra Ravello, som er estimeret til 1½ time, hvilket vi dog fordoblede. Men det var mest på grund af mangelfuld afmærkning eller opmærksomhed, hvorved vi gik for langt ind i dalen nord for Ravello, og udenfor ruten kom vi så forbi et lille traktørsted nord for Santa Caterina kapellet, hvor vi fik lidt at styrke os på. Tilbage på ruten ved Santa Caterina fortsatte vi ad smalle gode stier bagom nogle søvnige landsbyer til Campidoglio med flere smukke udsigter til Ravello henover dalene og bjergryggen med Scala. Vi fortsatte ad landevejen til landsbyen Minuta med et lille torv med fontæne.

Det lille torv i Minuta.                           Fra stien oppe bagved Scala

Der er dog ingen restauranter i Minuta, så vi fortsatte ad rute 6 til Pontone ad små stier mellem citron- og olivenlunde,- nu med storslåede udsigter til Atrani ved kysten. I Pontone er der et par restauranter, så frokosten var reddet. Glimrende mad og vin til fornuftige priser. Og det gav os mod på at fortsætte nedstigningen til Amalfi. Flot, flot tur forbi flere citronlunde og storslåede udsigter til kysten med Amalfi, men også med rigtig mange trin (efter sigende ca. 1000), og trætte nåede vi frem til Amalfi by. Efter et kort ophold på den flotte Piazza Dumo og et besøg i domkirken tog vi bussen tilbage til Ravello. Næste dag(e) var vi meget ømme i benene,- men vi havde heller ikke fulgt det gode råd om ikke at overdrive de første dage.

Den flotte domkirke i Amalfi.

Men det var anstrengelserne værd,- vi glemmer det aldrig!

Nogle medrejsende (Deborah og Anne) anbefalede os stærkt at tage til landsbyen Pogerola nordvest  for Amalfi. Den skulle være meget hyggelig og have en rigtig god restaurant. Du kan enten gå til Pogerola både fra Amalfi og fra Pontone eller tage bussen fra Amalfi. Men den oplevelse har vi til gode til næste gang vi kommer til Ravello. For det gør vi, mens bentøjet er i orden.

Lyt til disse gode råd: Begræns turene med de mange trin de første dage, for ellers ødelægger du dine muligheder for at klare selv kortere distancer de efterfølgende dage. Og i øvrigt undgå middagsheden og sørg for at medbringe noget vand,- der er langt til næste købmand eller café.